A nagy melegben a repülőgépek számára nehezebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni – írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklap csütörtökön megjelent számában.
A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4-8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik.
Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10-30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson.
Egyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12-13 utast jelent.