Jump to content

Helyesen szanuázol-e? Avagy ne csak ülj a gőzben!

2017. 09. 14. 09:05

A hűvösebb idő elől menekülve lassacskán megtelnek a gőzfürdők, szaunák és wellness központok, ahol feltöltődhetünk némi meleggel, miközben szervezetünk új erőre kap. Ám ahhoz, hogy a szauna minden előnyét kihasználhasd, nem árt néhány dolgot tudnod.

A szaunázásnak igen csak nagy kultúrája van világszerte, és szerencsére hazánkban sem vetik meg a forró élvezeteket, sőt. A legtöbb edzőteremben már külön szaunavilág van, ahogy a wellness egységek szerves részeként is megtalálható. De ne elégedjünk meg ennyivel!

Szaunaetikett

Szaunázni jó, már csak a testi-lelki feltöltődés miatt is, nem beszélve arról, hogy a szervezetre milyen jó hatást gyakorol. De ahhoz, hogy maximalizálhasd a szaunaélményt és jótékony hatásait, fogadj meg néhány hasznos tanácsot!

Mindenekelőtt, ha szaunázni mész, tisztulj meg. Kultúrember nem a szaunában áztatja le magáról a napi izzadságot, koszt és sminket. A szauna előtti zuhanyzás egyébként nem csak a tisztálkodás végett fontos, hanem azért is, mert a meleg víz tágítja a bőr pórusait és az ereket, ezzel felkészítve a szervezetet a tartós hőre.

A szaunában uralkodó hőmérsékletből a legjobban akkor tudsz hasznosítani, ha meztelenül ülsz be. A szervezetből távozó méreganyagok könnyen megtapadnak a fürdőruhán, szaunalepedőn, amelyek bőrirritációt okoznak, ráadásul a szervezet hőleadása is akkor maximalizálódik a leginkább, hogyha nincs, ami gátolja a bőrlégzést. Plusz, a szaunát követő hideg vizes mártózás során a bőr felszínére távozott méreganyagok lemosódnak, de ha a fürdőzés fürdőruhában végzed, a méreganyagok könnyedén megtapadnak annak a felületén.

A fenti alapvetőségek után azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a szaunázást megelőzően ne együnk zsíros, nehéz ételeket, és az alkoholfogyasztást is érdemes máskorra időzíteni. Utóbbi betartása főként fontos, mert az alkohol alapvetően dehidratál, szaunázás közben pedig így is elég folyadékot veszít a szervezet, így nem érdemes még egy lapáttal rátenni a folyamatra.

Mennyi az annyi?

Ami az első szaunázást illeti, nem érdemes a szervezetet túlterhelni. 8-15 perc bőségesen elég, az idő előrehaladtával pedig fokozatosan lehet emelni a szaunában töltött idő mennyiségét. Fontos, hogy szaunázás előtt legalább fél órával egy liter vizet fogyassz el, hogy csökkentsd a dehidratáció hatását. A szaunát követően jöhet a hideg vizes medence, vagy zuhany, ami felteszi az i-re a pontot. A meleg-hideg váltakozása felpörgeti a szervezetet és feltölti energiával sejtjeid.

(Forrás: vakaciozzunk.hu | Kép: pixabay.com)